HTML

Szlovenszko-munka-blog-húúú

Szlovákiai munkám kalandjai

Friss topikok

Címkék

Archívum

Kezdetlegeskedés

2012.05.06. 22:26 Novy

Szeretem a munkahelyemet, mert olyan mint a mesében, hol van hol nincs, és néha szinte tényleg a hetedhét országon, vagy az üveg hegyen túl kell dolgozni.

Jelen helyzetben is, hát nem is hetedhét országon túl, meg nincs is üvegből a hegy, még ha jó sok is van itt errefelé, de Szlovákiában, Podolínec faluban kell dolgozni. 

Indulás:

7kor, hangzott a telefonos útbaigazítás. Ott is voltam, felálltam a trélerre, negyed 8, indulhatunk is, vagyis csak indulhatnánk, mert a tréler vezetője se tudta, hova kell menni, pénz papírok sehol semmi, szóval lett is negyed 9 mire útra keltünk.

Útközben:
Mentünk mendegéltünk, amíg a határra nem értünk, ahol a benzinkúton a trélerre „box” ot kellett venni, mert annak ezzel kell a pályára menni. Az én kocsimnak meg matricát, 10 napos 10 euro, egy hónapos 14 euró…
A pultos csaj persze semmi hajlandóságot nem mutatott ,magyarul beszélni, de furcsamód, mikor kissé hangosabban mondtam, hogy erre a kocsira kell autópálya matrica, máris megértette, hogy mit kell adni.

Leküzdöttük ezt is, aztán megint csak mentünk mendegéltünk, egy trafi, egy rendőr, egy trafi, egy rendőr… ez így ment vagy 40kmig, bentebb Szlovákiában már furcsamód sehol se mértek, csak cirkáló rendőrautókkal találkoztunk, de azzal elég sokkal, amikor egyszercsak egy fehér hófödte hegycsúcs bukkant elő a nem üveghegyek mögül…. Ejjj oké oké, szlovákba kicsit melegebben kell készülni, de sálra sapkára, kesztyűre szánkóra nem számoltam… de szerencsére még jóval előtte megálltunk, és megérkeztünk Podolínec –be!

Aki ismer az tudja, hogy gépkezelő vagyok, és az mint olyan gépekkel dolgozik, de kb ők is akkor tudják meg mit is kell csinálni, mint én az az ha elmesélem nekik, mert amíg oda nem érek, addig én se tudok általában semmit se szinte.

Na de ne szaladunk ennyire előre, mert ugye az üveghegyen túlra el is kell jutni!

 

Az indulás:


Indulás 7kor, hangzott a telefonos útbaigazítás. Ott is voltam, felálltam a trélerre, negyed 8, indulhatunk is, vagyis csak indulhatnánk, mert a tréler vezetője se tudta, hova kell menni, pénz, papírok sehol semmi, szóval lett is negyed 9 mire útra keltünk.

Útközben:
Mentünk mendegéltünk, amíg a határra nem értünk, ahol a benzinkúton a trélerre „box” ot kellett venni, mert annak ezzel kell a pályára menni. Az én kocsimnak meg matricát, 10 napos 10 euro, egy hónapos 14 euró…
A pultos csaj persze semmi hajlandóságot nem mutatott ,magyarul beszélni, de furcsamód, mikor kissé hangosabban mondtam, hogy erre a kocsira kell autópálya matrica, máris megértette, hogy mit kell adni.

DSCF2312

Leküzdöttük ezt is, aztán megint csak mentünk mendegéltünk, egy trafi, egy rendőr, egy trafi, egy rendőr… ez így ment vagy 40kmig, bentebb Szlovákiában már furcsamód sehol se mértek, csak cirkáló rendőrautókkal találkoztunk, de azzal elég sokkal, amikor egyszer csak egy fehér hófödte hegycsúcs bukkant elő a nem üveghegyek mögül…. Ejjj oké oké, szlovákba kicsit melegebben kell készülni, de sálra sapkára, kesztyűre szánkóra nem számoltam… de szerencsére még jóval előtte megálltunk, és megérkeztünk Podolínec –be!

DSCF2515

Pali az itteni ügyintéző, üdvözölt minket, de velkamdrinket azt nem hozott a piszok… pedig ilyen hosszú út után, na meg mikor megtudtam a munkát, és a szállást, hát lement volna pár drink….


Szóval a munka:
”Ezt a fa kérget kell kocsira felpakolni, és rámpát építeni, mert lesz olyan kocsi ami magasabb, és ennyi a munka.”


Fakéreg:
Nos elsőre is láttam, hogy van ebben kis ez meg az, valószínűnek tartottam, hogy lesz ebben még móka kacagória… Hát így is lett, mert a fakéreg az kb úgy nézett ki, hogy egy réteg eső mosta kéreg, ami príma anyag a biomasszába, de ez a réteg kb 3cm és alatta amit csak el tudsz képzelni. Beton… de olyanok, hogy a kanálba csak egy fért bele, és itt jelezném, azt a nem elhanyagolandó tényt, hogy 3köbös kanál, nem ilyen utcai játszodós markolászógépről beszélünk, 0.7es kanálla, sár szemét vas fa oszlopok. Mindezek persze úgy keverve, hogy szétválogatni se tudod, de cserébe úgy akadt el a gép benne párszor, hogy épp ki tudott jönni, meg egyszer épp SE tudott már kijönni, szóval lehetett emelni, kerék alá betont és akkor épp kijött.
Első nap építeni kellett a rámpát… kinéztem a legmagasabb helyet, és neki is láttam. Szépen alakult, mikor elkezdett esni az eső, 5percig szakadt, aztán 5 percig nem, ezt kb estig felváltva, mikor este végre megszűnt ez a kettősség, és megállás nélkül szakadt hajnali 3ig kb… Akiknek mondani kell, elmondom, hogy a rámpa egy erősebb vizesárok lett, és ennek megfelelően egy élmény lett rajta a közlekedés. Egy kocsit megraktam róla, de a másodikat már csak úgy tudtam, hogy minden egyes kanál után újra kellett építeni a rámpa tetejét, mert felhasalt a gép a sárban, és még üresen se bírt menni. Nos így az első két kocsit roppantúl nem rövid idő alatt, inkább annál is több idő alatt, szal fakjú sok idő alatt megraktam, jöhettek a többiek, akik már ott sorakoztak a bekötő út mellett. Érdekes módon egész nap egy magas platós kocsi se jött, ezeket mindent simán a földről tudtam rakni, de minden reggel ezzel a két magassal kell kezdeni, szóval a nap eleji móka adott.
Most pedig lemerült a laptop, szóval később folytatom.

DSCF2407DSCF2485

DSCF2513

Nos így a munka után jó pár héttel (ezért bocsi) elmondhatom, hogy a munka úgy alakult, hogy általánossá vált, hogy reggel 2-4 magas autó jött, aztán pedig mind alacsony volt.
Minden kialakult, a szálláson továbbra se tudtam senkivel se beszélgetni, továbbra se volt se netem se tévém semmi, de eső se volt egy darabig, így egészen jól boldogultam, de aztán az utolsó héten olyan eső jött, hogy egy merő iszaptenger lett az egész. A fenti képek is mutatják.

Összegzés:
a nagy kapkodásokat leszámítva jó volt, dolgoztam, nem mondta senki mikor mit csináljak, megvolt a fizetésem, és túl is éltem :) Talán még hiányzik is? :) Lehet ;)


Podolínec… elsőre nem is tudtam, hogy itt vagyok, mert csak a tréler után jöttem, ami a gépemet szállította, és a szállás is itt van helyben, szóval jöttem mentem, és csak második héten derült ki nekem, hogy ez a hely nem más mint Podolínec…
Hosszú hétvége (weekend, ahogy itt mondják)lévén kedd este akartam a navigációt megnézni, hogy mégis merre is kell jönni, ha nincs tréler, és akkor jött a döbbenet, hogy hol is dolgoztam… navigációban nem találtam meg az úti tervet, hogy hogyan is jöttem haza… miért is mentette volna, pedig mikor hazaértem még meg is kérdezte, hogy mentese e, de hogy mit mentett akkor, vagy hova, ez már az ő titka marad.
Szerencsére voltam a helyi POTRAVINY-be, amire következő fejezetben vissza is térek, mert megér pár kurta gondolatot.
Szóval Podolínec… nem jártam igazából még külföldön, csak benzinturizmus miatt Uk.-ban ( nem nem United Kingdom, hanem Ukrajna, de már így mondtuk csak.) Gyakorlatilag viszont tök otthonosan éreztem magam itt, mivel 80%ban olyan mintha Ukrajnába lennék. Az emberek itt se tudnak magyarul, de ettől még mondják a magukét, hiába rázod a fejed, hogy ne is haragudjon, de te nem tudsz szlovákul, meg te magyar vagy.
A főút után jobb esetben aszfalt darabokat is tartalmaz az út, kevésbé jobb helyzetben csak földút van, na jó ennyire nem, de azért nem nevezném útnak néhányukat…
AZ épületek jellegzetesen kommunizmust idézik, és különálló utcák, lakónegyedek vannak, ahol viszont pár éves házak vannak, néhány még csak az építkezési törmelékkel körbevéve, néhány pedig szépen füvesítve parkosítva… Aki járt Ukrajnába az tuti látja maga előtt a képet.
A lakosság… hát nem akarok senkit se megsérteni, de többségében nemesfémbőrű, úgyhogy nem is ismerkedtem semmilyen formában se.
DSCF2364

Ezt a látképet pont a melóhelyről lehetett látni, hangulatos :)

A szállásom szerencsére PONT NEM egy ilyen, előbb említett, új negyedben volt, DE kívülről szép, sőt ahol a lakbért kellett fizetni, az a szárny is tök rendben volt, ELLENBEN az én lakrészemmel, ahol még csak a fűtés se működött már, úgy kértem egy hősugárzót, mert itt még ekkor igencsak hűs volt az idő. Per pill most is olyan vihar készül, hogy az áramszünet garantált!

Minden földi jó volt egyébként:

Zuhanyzó:
A másik épület rész folyosójának a túlsó vége után 3 ajtóval. Érdekes, hogy szépen csempézett, modernnek mondható csapok, mosdókagylók, és zuhanyzók, szám szerint 3 is, DE se egy zuhanyzó függöny, nem hogy kabin… semmi, mehet a seggrepacsi… Szerencsére csak egyszer volt pont foglalt, mikor menni akartam zuhanyozni, további esetekben tettem a „behatolás” ellen, és a zuhanyzó ajtókulcsát szépen rendeltetésszerűleg használva jól be is zártam magam mögött az ajtót. Furcsán hatottak egyébként az ablakok is, valamint az ajtó is, mer a tényleg szépen burkolt zuhanyzó már nem érdemelt meg 3 új ablakot, meg egy új ajtót, mert ezek az ajtók is a kommunizmusból maradtak ott. A világítás még inkább lemaradt a fejlesztésben, mert a búrákból már a régiekre se futotta.   
Jaj igen majd el felejtettem a mosdó felett lévő tükröt, ami azért lényeges, mert két mosdóhoz egy tükör jár errefelé… ez a seggrepacsi szinte ki van kényszerítve az emberből! Ezt is akkor vettem észre, mikor borotválkozás közben magam elé néztem, és roppant fehérnek véltem az arcom… mert ugye tükör helyet csak a falba nézhettem…

DSCF2503

DSCF2504

DSCF2505

DSCF2507

DSCF2506

Itt egy hólapát volt, de eltűnt, már hiányoltam pedig, mert megszoktam ezt a fürdőszobai eszközt :D

Tv.:
Volt tévém, nagyképernyős, színes, viszont távírányító az már nem volt hozzá, se kép, se hang, csak a hangyák háborúja 6 csatornán.

DSCF2410

High tech lámpa testek:
 72ben még valószínűleg annak számított a neoncső világítás, de én csak a furcsa fényét, és a zúgását „élveztem”, de legalább kettő volt a szobában, két külön búrában, és DE dupla volt mind a két búra, tehát két cső volt benne, valamikor. Ezt lehetséges, hogy vitte magával a kommunizmus, illetve a kommunizmus idején valaki magával vitte. Mondhatnám azt is, hogy ellopta valaki, de ilyet nem szabad. Kimondtam? Bocs.

DSCF2411

 

Modern formatervezett bútorok:

A szekrénysor, és az asztal szintén 72es legmodernebb kiadás lehetett, azóta is úgy van, némi por, és kopásnyommal tarkítva, de legalább van.
Az ágy az tényleg modern volt, és ebből is kettő volt, így legalább a kettőt összetolva nem lógott le mindkét oldalon a takaró, és nem, nem a takaró volt nagy, hanem az ágy keskeny. Mikor még csak monoba (egy ágyon) feküdtem az ágyon, akkor mind a két oldalon lelógott a paplanom, akárhogy igazgattam, és hát a tisztaság… khm khm, így nem nagyon volt egészséges, ha lelógott a földre a paplan.


Panoráma ablakok:
Szintén öreg darabok, bukóra nyíló, de zárni már nem hajlandó remekek, sötétítő se járt az extra listába, így kora este a nap sütött olyan erővel be a szobába, hogy fűtés nem volt szükséges, sőt az se volt baj, hogy a tvn nem volt adás, mert úgy se láttam volna belőle semmit, mert annyira vakított befelé a napfény. Este már jó volt, mert ugye lement a nap, és így már csak az utcai lámpák világítottak be. Valami furcsa módon kettő is pont az ablakokba világított… így igazán fényes álmaim voltak.

DSCF2409 

Konyha:
Hát ez egy sarkalatos pont, a konyha miatt majdnem még fogdára is kerültem… de erről majd később, most csak a felszereltséget. Szekrény rezsó hűtő, teás kanna.
A hűtő rendben is volt, hűtött csinálta a dolgát stb, a szekrény nem konyhaszekrény volt, de nem is érdekelt, de a rezsó, az életveszélyes volt, és igazából a rezsó miatt kerültem majdnem fogdára, de ezt majd tényleg később, ja a teás kanna alján lévő, kb 2cm vastag vízkövön már csak mosolyogtam egyet, és arra gondoltam, hogy na van még hova lefejlődnünk, szóval hajrá VIKI, menni fog ez neked, hogy a f@szodon nőne köröm, de gyorsan, hogy minden nap vágni kelljen.

DSCF2416

DSCF2417

Folyosó:
Igazából semmi extra, csak hideg, büdös, és a folyosó elején lévő kapcsoló, aminek nem volt párja a folyosó végén, így felkapcsolás után gyors memorizálás, hogy mi hol van letéve, aztán survivor az ajtómig.

DSCF2414

 Kancelária... elvileg ez egy elit részleg lenne... bár lehet 20 évvel ezelőtt az volt.

 DSCF2413

        ”Behatolás”:
Az egész épületnek van több bejárata is, de én csak egyhez kaptam kulcsot 1, aztán van egy rács 2, és van a szobám ajtaja 3, ehhez kaptam egy 4 kulcsos csomót, nemtudom, de nem is érdekel, hogy a 4. kulcs mire kell, mert épp elég kinyitni ezt a 3mat is. Elsőre persze, hogy végigpróbáltam mind a 4 kulcsot az elsőajtóhoz, aztán a rácshoz már csak hármat, és az ajtómhoz csak két kulcsot próbáltam, mi is lett volna, ha csak egyet eltalálok…
Azóta viszont már tudom, hogy a kulccsomó eleje vége, régi a bejárathoz, új a rácshoz, és a sárga a szobaajtóhoz kell. A sárga szín a réz mivoltábol adódik, de sajnos, ez nem olyan, mint a viccben:
”mi a különbség az áram járta vezetékben, illetve az áram által nem járt vezetékben??
semmi, csak más a fogásuk”
szóval sötétben elkél a telefonos segítség hogy melyik kulcsot is használjam.

DSCF2458

Ja igen, kinézve az ablakokon ezt láttam:


Ezt egy nénike műveli egyedül, de azt hiszem, hogy minta értékű...

DSCF2418

                      Ez pedig egy háziállat, falusi gyerek lévén IS régen láttam már tehenet, akkor is csak a mezőn, nem a hátsó kertben hello. Mondjuk lóval is szántanak, és kézzel is vetnek itt a határban a kisebb földeken.

DSCF2420

Érdekes az ellentét, nem tudom, ti látjátok??? Ja hogy még nem látjátok mi között. Következő képen amin az ottani vonatközlekedés egyik darabját mutatom meg, és az itteni állapotok között. Mifelénk nem hogy lóval nem szántanak, és kézzel se vetnek már, de olyan régi tákolt traktorokkal se, és akkor jön ez a vonat, amiről mi még sokáig csak álmodhatunk. 

DSCF2422

Nos ez a kis vonatka lenne az, ami erősen ellentétben van a környék fejlettségével. Személy szerint én sokkal jobban szimpatizálok az ilyen vonatokkal, ezeknek még a hangjukat se hallom, egész nap, pedig ott megy el tőlem pár méterre, csak ha fütyül, az meg mókás, mert a gőzmozdonyok egykori fütyülő hangját imitálja, aranyos. Nem úgy mint itthon, hogy látni se látom a vonatot szinte, mert olyan messze mennek, de hallom a búgásukat...

 

 

Azt hiszem ki is merítettem a való villa/szlovenszko témakört, így jöhet más.


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szlovenszkomunka.blog.hu/api/trackback/id/tr554492355

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása